Wednesday, November 26, 2014

Trip to UAE (V)- Dubai

Day 5- 16th November 2014

This is our last day before we return to Malaysia. We woke up early around 4am, packed our things. So far beg tak penuh pun lagi sebab memang kami nak shopping hari ni, the last day. Masa datang hari tu beg Cuma 12kg je.. let’s see berapa kg masa balik nanti. Our plan for today is to visit 4famous souq (market) around Deira;
  • ·         Naïf Souq
  • ·         Perfume Souq
  • ·         Spice Souq
  • ·         Gold Souq

At 8am kami keluar, untuk carik tempat for breakfast.  We were informed that all the markets open at 10 am. So sempatlah kami breakfast and berjalan ke souq tu. We started by heading to the river, ke Spice Souq and Gold Souq because they are close to each other. On our way, we say the ‘abraa’ macam bot la yang bawa penumpang sepanjang sungai tuh. Kalau tak silap tambangnya Cuma AED1. Tapi sebab keadaan bot tu yg kurang meyakinkan, kami tak naik pun. Just grab some pictures.

Abraa
Sungai di Deira

Then , kami Nampak Spice Souq. Rupa2nya it opens at 8.30 am. Memang banyak rempah yg ada kat sini & mostly tak jumpa kat Malaysia. I saw black cardamom, yg mmg aku tak pernah jumpa kat Malaysia, so I bought some. Black cardamom ni gunanya untuk buat Nasi Arab. Kadang2 aku jual jugak rempah Nasi Arab , bila2 aku rasa bosan, tapi rasa tak puas hati sebab  tak cukup bahan. So now I have it. J
I also bought other spices, nuts, halwa and chocs too. Harganya tak jauh beza dengan Malaysia. Beli la serba sikit utk ole2. Tuh pun dah penuh back pack kami.

Spice Souq

Then, kami menuju ke Gold Souq, belum bukak lagi. Memang tak sangka pasar emas tu open macam tuh, Aku ingatkan tertutup and penuh dgn security, al maklumlah jual emas. Tapi memang sempoi je, dahla takde guard around. Perut pun dah lapar , tiba2 aku Nampak sorang Indian bawak air the dalam cup. So aku Tanya direction mana café, and he told us. Kami order 2 paratha and 2 masala tea. Kedai2 kat Dubai ni takde yang besar2 macam kat Malaysia.
Breakfast pun setakat paratha and samosa je. Air pun toksah la berangan nak order macam2, sebab mmg takde. Then tengok orang sebelah meja makan paratha cicah kuah kambing. So hubby pun order. Suka sngat dia sebab dapat gulai kaki kambing. Aku pulak Tanya ada ayam tak, and they served me gulai ayam. Macam masak lemak cilia pi tapi rasa rempahnya lain sikit. Memang sedap sangat. Lepas 5 hari, first time aku jumpa lauk yg ada kuah. Selalu makan macam nak tercekik dibuatnya. Then aku  ratah ayam tuh habis sepinggan and order lagi sebab sedap and lapar. Lepas tu baru aku perasan, orang2 yg kat kedai tu seume tengok pinggan atas meja kitorang macam amaze sangat. Padahal aku rasa kalo kat Malaysia lagi banyak dari tu .. Tapi memang dah macam tu culture diorang. Dengan cost of living yg sangat tinggi, mana lah diorang mampu makan banyak2. So ni la breakfast kami hari tu.

Lepas makan kami ke Gold Souq. Walaupun baru je bukak orang dah penuh. Macam2 jenis emas ada and harganya murah sikit dari harga pasaran. Though it is cheaper, aku tak beli pun. Kang kalo beli emas tak de pulak ole2 aku bawak balik. Si amik gambar je lah.

Gold Souq entrance

Variety of choices of gold and silver jewelries

Mulanya ingat nak terus ke Naif Souq, tapi tengok tangan kami dah penuh kiri kanan, bagpack pun dah berat sebab singgah beli souvenirs kat Gift Village shop masa berjalan tadi. So kami pun balik ke hotel dulu, hantar barang. Mmm.. beg banyak ruang lagi. memang ada harapan borong sakan kat Naif Souq.
Then, kami ke Naif Souq. Aku kuar duit dulu kat ATM. Mujur aku dah activate kan, sebab pk takut nak bawak cash banyak2. Dengan charge RM10 sahaja utk 1 withdrawal, kira ok lah. Aku beli pashmina (made in Kashmeer) sedozen, dapat free lagi. Then hubby tunggu depan kedai dan aku borong abaya pulak. Murah wei kalo nak banding kan kat Malaysia. Abaya ni je lah barang yg aku jumpa made in UAE. Yang lain memang barang2 import dan dijual kat Dubai.Pilih punya pilih, aku borong 13 abaya rupanya. Takpelah, sebab aku memang plan nak jual bila balik Kuantan lagi. Kalo aku jual lebih murah dari market price, mesti ada orang nak beli kan. Lepas t uterus kami balik ke hotel sebab na cek out. Perut dah lapar tapi nak solat n check out dulu baru gi sambung jalan2. Tugas packing memacking diserahkan kepada En.Hubby. Janji barang2 aku sume muat dalam beg.

Naif Souq

After checked-out, kami tinggalkan barang kat lobi. Mintak Mr. Babur (from Bangladesh) tolong jaga. Sebab dah lapar sangat, again kami makan ayam golek dan chicken shawarma kat kedai yang biasa tuh la. Kitorang makan ayam sekor and shawarma pastu tapau half chicken utk Babur sebab tolong jaga barang2.Lagipun dia dah ckp nak tolong kami panggil teksi nanti. So belanjalah dia makan. Lepas hantar ayam tu pada Babur kami sambung aktiviti shopping ke Perfume Souq. Puas pusing sana-sini, rupanya souq tu bukannya macam souqs yg lain. Souq tu sebenarnya 1 kawasan yg banyak kedai2 yg jual perfume, bukan dalam satu bangunan. So I bought perfume for my brother and then we left. Along the journey sempatlah grab benda2 yg comel2 as souveniers. For my kids I bought them baju UAE.
Then kami ambil barang di hotel dan mintak Babur tahankan teksi. Staf hotel sini sangat2 helpful. Kalo tolong memang tolong sungguh. Adalah dalam 20 minit si Babur tu dok tengah jalan try tahan teksi tapi fully-occupied. Last2 kami naik je teksi illegal sebba kesian pada si Babur. Tambang teksi AED40 ke Dubai International Airport (DXB). Kami sampai awal, dalam pukul 5pm. Nak cek in luggae pun tak boleh lagi, so kami pun dok kat café atas. Siap boleh tanam pokok kurma dalam airport tu. Camne la pokok tu boleh hidup dalm aircond. Lepas solat jamak , kami cek in. Tengok macam tak best je airport tu.. Tapi lepas je kami cek in ddan berjalan sejauh 800m, baru lah kami sampai ke kompleks airport tuh. Memang cantik sangat2 dengan pokok kurma dalam airport tu. Mata dan ngantuk tapi flight kami pukul 1230 am. Sampai masanya, kami pun naik flight dan berlepas ke Doha untuk transit. Tiba di KLIA pukul 2.40pm (17 Nov).

Shopping complex in the airport

Dubai International Airport
For my next post, I will describe the things that you may want to consider if you plan to visit Dubai.