Wednesday, November 19, 2014

Trip to UAE (II)- Abu Dhabi

Day 2- 13 Nov 2014

Kami bangun seawal pukul 4 am (waktu UAE) , sebab Malaysia dah pukul 8am waktu tuh. Lepas tu terpisat2 tak tau nak buat apa. Pukul 730am kami berjalan2 sekitar hotel untuk cari breakfast. Takde kedai2 yang besat atau restoran, Yang ada hanya cafe2 kecik sama ada diuruskan oleh Indian or Pakistani. Menunya hanyalah roti parata (ala2 roti canai) dan masala tea.   Kos untuk 2 orang makan AED8 sahaja. Memang toksah harap nak jumpa kedai2 macam kat Malaysia yang jual macam2 makanan. Tapi aku tengok orang sini tak ramai pergi kedai utk breakfast. Setiap kedai pun ada kerusi tak lebih dri 10 biji. Limited space untuk setiap kedai jadi memang tak boleh letak meja dan kerusi banyak2. Selesai sarapan kami bercadang nak naik teksi ke Syekh Zayed Grand Mosque (SZGM), yang dikatakan buka pukul 10 am. Tapi oleh kerana masa tu peak hour dan susah nak dapatkan teksi, kami pun decide nak gunakan perkidmatan bas awam. Masalahnya ialah kami tak tau bas no berapa yg ke SZGM dan setiap bas ada laluan yang berbeza. So kami pun naik je bas N0 32 sebab dimaklumkan yang semua bas akan ke bus station. Plannya nak ke bus station kemudian carik bas ke SZGM. Masa naik bas tu, bas memang penuh giler, dah standby duit nak bayar (AED2) tapi takde konduktor yang datang kutip duit. Bas tu pintunya auto, kalau masa tutup ada tangan or kaki yang melepasi garisan, tak jalan la bas tuh. Ruang hadapan hanya untuk women, tapi ada pengecualian masa peak hour. Setengah jam dalam bas,kami tak nampak bayang bus station. So kami pun turun entah kat mane2. Bila turn je bas, kami baca bas route kat situ,baru Nampak kebetulan bas yang ke SZGM ialah bas no 54 dan bas tu sepatutnya lalu di hentian tu. Syukur sangat. Tapi kami Nampak jugak kat jadual yang bas tuh lalu situ 5 minit yang lepas. So kami pun tahan teksi. Teksi Abu Dhabi ada 2. Yang colour hitam, start charge dr AED50 (minimum) manakala yang warna silver start dari AED3, jauh lebih murah. Driver teksi Tanya kenapa tak turun bas sampai ke hentian hadapan, sebba SZGM tu kat depan rupanya.. Laaa.. awat tak habaq.. ingatkan tadi dah sesat tah mana2 tupanya betul dah bas tadi tuh. Takpelah, menderma AED10 pada driver teksi untuk sampai ke SZGM. Kagum dengan kemudahan awam yang selesa dan bersih di Abu Dhabi, kami dikejutkan lagi dengan underpass (laluan bawah tanah) untuk keseberang jalan dan juga jejantas yang menyediakan lif untuk keselesaam orang awam. Dan yang paling selesa ialah setiap bus stop ada air cond..

Jejantas that comes with an elevator

The Grand Mosque was really a wow.. very huge & luxury. With 82 domes, chandeliers made of 24 karat gold & crystal, wall made of white marble. Claimed as a masterpiece of Islamic architecture.

Syekh Zayed Grand Mosque

Lampu yang dibuat dari emas & crystal

we spent about an hour before leaving. Banyak taxi tunggu luar masjid, tapi kami pilih untuk naik bas. So kami berjalan ke luar gate, about 1.5km to get  to the nearest bus stop. Kami naik bas no 34 sebab itu je bas yang lalu dan kami mintak driver bagitau kat mana nak turun untuk catch up with the bus heading to Madinat Zeyed. We are lucky that takde sesat2. Smpai di Madinay Zeyed kami e shopping mall next to the hotel. We are so hungry. Hubby makan chicken biryani for AED25 while I tried apple pie and kiwi juice , for AED30.then we cek-out and ask direction to the bus station . The staff were very helpful, One of the staff, name George, tahankan taxi for us & told the driver to bring us to Abu Dhabi bus station, Tax fares was AED11. The driver told s that sekarang susah nak dapat bas ke Dubai. I don’t believe him sebab dia macam nak suruh kami naik teksi je ke Dubai. We asked berapa cost ke Dubai and he said AED300. I dot think it is reasonable for us to pay such amount to go to Dubai, which is only 110km away.  Sampai di bus station kami beli tiket ke Dubai, AED25 for each person. Luckily, kami sempat catch up dgn bas and the last person naik bas. The bus driver mintak sorang penumpang lelaki utk pindah ke belakang, so that me and hubby boleh duduk sekali. I don’t think this gonna happened in Malaysia.

So the journey is about sejam setengah. Kami sepatutnya berhenti di Ibn Battuta Mall tapi bas tu tak  berhenti pun. So kami turun masa bas berhenti di Al Jafliya metro station. We are heading to the conference venue- Knowledge Village Centre, which is located in between Abu Dhabi and Dubai city. Metro is a public transport, which we called LRT in Malaysia. Sangat selesa dan mudah. Di setiap stesen ada peta dan guide yang lengkap untuk rujukan. Apa yang diperlukan ialah memahami which train goes where and which card should you use. The worker at the information centre gave us a 2 zone card (AED8) to get to the Ibn Battuta station. From Ibn Battuta we took a taxi to KVC and cek in at Tulip Inn. Just nice sebab masa tu was during The welcoming drink. I registered and we had a rest at the hotel room. Then kami ke food court which was just outside the hotel. Husband makan biryani kambing for AED35 and I ate shawarma for AED15. The price of foods in Abu Dhabi and Dubai are both so expensive compared to Malaysia. 3 kali ganda and sometimes more than that. Then kami balik hotel and berehat coz my presentation starts tomorrow.

Knowledge Village Centre (main entrance)